A través del establecimiento de meticulosas y obsesivas metodologías de búsqueda, recolección, selección, clasificación, catalogación y manipulación de materiales por demás heterogéneos, el trabajo de Gabriel de la Mora explora la finitud y la permanencia, el paso del tiempo, la suspensión del mismo, y la transformación tanto dela materia como de la energía. Los materiales con los que el artista lleva tales ideas al límite provienen de un contexto cotidiano e inmediato, buena parte de ellos podrían incluso ser calificados como desechos: elementos naturales, artefactos y antigüedades, partes de máquinas que han devenido obsoletas, objetos utilitarios cuya función ha sido cancelada y diferentes elementos arquitectónicos. Los resultados abarcan distintos formatos y suelen jugar con las nociones preestablecidas de dibujo, pintura y escultura.Caracterizados por su potencia visual, estos cuerpos de obra complican a la vez distintos términos teóricos e históricos del arte (el ready-made, el objet trouvé, el monocromo, la pintura al aire libre), ironizan la estética minimalista y abstracta, e indagan sobre la naturaleza sempiternamente cambiante de lo pictórico. Por ejemplo, ¿puede la pintura originarse con el paso del tiempo y sin la intervención del artista? Esta aparente negación de la pintura y otros cuestionamientos ontológicos formulados por el cuerpo de obra de De la Mora se extienden a la creación artística en general: ¿cuándo surge y cuándo concluye la obra de arte? ¿Cuál es la función del artista dentro de este acto? De la mano de procesos metódicos y disciplinados en igual medida, Gabriel de la Mora ha constituido una práctica en la cual el rol del artista es resignificado: su labor no es crear ni destruir, simplemente transformar.
Gabriel de la Mora nació el 23 de septiembre de 1968 en la Ciudad de México, donde vive y trabaja actualmente. Cuenta con una Maestría en Pintura (2001-2003) por Pratt Institute, NY y con la Licenciatura en Arquitectura (1987-1991) por la Universidad Anáhuac del Norte, Ciudad de México. Ha sido becario Fulbright-García Robles, de la Fundación Jacques y Natasha Gelman, y miembro del Sistema Nacional de Creadores (2013-2015) del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes-FONCA.
Su obra forma parte de colecciones públicas y privadas en México y en el extranjero, entre ellas: Fundación/Colección JUMEX, Museo de Arte Contemporáneo Internacional Rufino Tamayo, Museo de Arte Carrillo Gil, Museo Universitario Arte Contemporáneo-MUAC y Museo de Arte Moderno, Ciudad de México; Museo Amparo, Puebla, México; Museum of Contemporary Art-MOCA, Los Angeles, California; The Museum of Fine Arts, Houston, Texas; El Museo del Barrio, NYC, Nueva York; Albright-Knox, Buffalo, Nueva York; Perez Art Museum, Miami, Florida; Speed Art Museum, Louisville, Kentucky; Centro Gallego de Arte Contemporáneo, Santiago de Compostela; Colección Banco de la República and Museo de Arte Moderno de Bogotá, Bogotá; Museo de Arte Latinoamericano-MALBA, Buenos Aires.
Es representado por PROYECTOSMONCLOVA (Ciudad de México),PERROTIN (París, Nueva York, Seúl, Tokio, Shanghai y Hong Kong), Timothy Taylor (Nueva York, Londres), Sicardi Ayers Bacino (Houston) y Simões de Assis (Curitiba, Brazil)
Guo Pei (b. 1967), China’s first couture artist, combines Chinese cultural heritage with international elements and artistic expression. Guo’s astonishing runway collections have impressed fashion and art audiences alike for almost 30 years. Presenting the first major exhibition of Guo’s work produced in China, M+ will showcase Guo’s key collections and early designs, highlighting her unique career connecting China and the rest of the world and the cultural symbols created through her sophisticated and visually dazzling practice. Working with the couturier and her studio, the exhibition presents a selection of garments shown to audiences in the region for the first time, creating a layered dialogue with the M+ Collections around visual imagination and workmanship. The exhibition foregrounds Guo Pei’s unique artistic style that resonates with imperial Chinese dress etiquette, European royal fashion, architecture, and the botanical world.
Helen Escobedo, Ángela Gurría, Aydeé Rodríguez López, Noé Martínez, Gabriel de la Mora, Hilda Palafox, María Sosa, Eduardo Terrazas, Germán Venegas.
La Maison de l’Amerique Latine
217 BD Saint-Germain, 75007 Paris, Francia
https://www.proyectosmonclova.com/fairs
https://mira-artfair.com
At their core, creating and looking at works of art are acts of care, from the artist’s labor to the viewer’s contemplation and appreciation. Storage, conservation, and display are also ways of tending to art. This exhibition invites visitors to explore how contemporary artists trace and address concepts of care through their materials, subjects, ideas, and processes.
More than 100 works from the MFA’s collection—including recent acquisitions and objects that have never been on view before—define, depict, and demonstrate many forms of care through five thematic groupings: threads, thresholds, rest, vibrant matter, and adoration. Gisela Charfauros McDaniel’s portrait of her mother, Tiningo’ si Sirena (2021), moves between intimacy and an attentiveness to larger concepts that are meaningful to the artist, like cultural inheritances and ecological interconnectivity. For his Sound Suit (2008), Nick Cave extended the lifespan of discarded objects by transforming them into a surreal, otherworldly costume that asserts the value of Black life. The intensive time and labor that goes into creating textiles and fiber art is evident in examples by Sheila Hicks, Howardena Pindell, and Jane Sauer. Through these works and many others visitors can consider how different forms of care may inspire new models for living and feeling—now and in the future.
https://www.mfa.org/exhibition/tender-loving-care
Gabriel de la Mora, Eduardo Terrazas, Germán Venegas, James Benjamin Franklin, Georgina Gratrix, Josué Mejía, Tercerunquinto
BOOTH 318
05.09.2024 – 08.09.2024
Javits Convention Center
429 11th Ave, Nueva York, NY 10001, US
FRIEZE SEOUL 2024
Gabriel de la Mora, Eduardo Terrazas, Yoshua Okón, Hilda Palafox, Alejandra Venegas, Edgar Orlaineta
BOOTH C03
04.09.2024 – 07.09.2024
COEX Center
513 Yeongdong-daero, Gangnam-gu, 06164, Seoul
The Aspen Art Fair at the Hotel Jerome and 74tharts are thrilled to present A Place for Us, an expansive group preview exhibition curated by Laura Smith Sweeney of LSS Art Advisory. Opening on June 25th, the show features artworks by 12 artists working in a variety of media, from pulped law textbooks to blown glass. The artists, represented by Southern Guild, Patron, Praise Shadows and Perrotin, which will participate in the Aspen Art Fair, include Iván Argote, Jamal Cyrus, Gabriel de la Mora, Leslie Hewitt, Samuel Levi Jones, Caroline Kent, Zanele Muholi, Jean Shin, Yuri Shimojo, Stanislaw Trzebinski, Liat Yossifor, and Luyanda Zindela.
Gabriel de la Mora @ Art Monte Carlo Booth D4 / PERROTIN
July 6 – 7, 2024
Perrotin is pleased to return to artmonte-carlo with a selection of works by artists from the gallery’s roster including Daniel Arsham, Jean-Marie Appriou, Julian Charrière, Johan Creten, Gabriel de la Mora, Mathilde Denize, Jens Fänge, Laurent Grasso, Gregor Hildebrandt, JR, Gérard Schneider, Shim Moon-Seup, AYA TAKANO and Xavier Veilhan.
Art Paris Art Fair Booth B5 / PERROTIN
Grand Palais Ephemere, Champ-de-Mars
04 – 07 Abril 2024
GABRIEL DE LA MORA @ DALLAS ART FAIR BOOTH F2 PROYECTOS MONCLOVA
Booth F2
04.04.2024 – 07.04.2024
Fashion Industry Gallery
1807 Ross Avenue, Dallas, Texas 75201
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Studio Manager
Andrea López Ojeda andrea@gabrieldelamora.com
Alfredo Gallegos Mena 06 / 2016 – 06 / 2020
Jean Pierre Espinosa López 04 / 2014 – 04 / 2016